سجاد حاجی

 
اتوبوس قاریان
نویسنده : سجاد حاجی - ساعت ٥:٠٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۳/۸
 

اتحادیه قاریان مصر جمع‌آوری کلیپ موهن «اتوبیس المقرئین»(اتوبوس قاریان) و بازداشت صاحب این کلیپ را به علت اهانت به قاریان برجسته و مشهور مصر خواستار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اسلام آنلاین، اتحادیه قاریان مصر امروز 18 خرداد با صدور بیانیه‌ای از سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی وزارت کشور مصر خواست، از تقلید صوت قاریان مصر به شیوه‌های طنز و تمسخرآمیز به شدت جلوگیری کند.

 

فرد ناشناسی اخیراً کلیپی با نام «أتوبیس المقرئین» (اتوبوس قاریان) در بازار مصر توزیع کرده است که در آن به شیوه طنز و تمسخرآمیز صوت قاریان برجسته مصر از جمله «محمد رفعت»، «محمد محمود الطبلاوی»، «عبدالباسط عبدالصمد» و «محمود خلیل الحصری» را تقلید می‌کند و صدای این قاریان برجسته را در گفت‌وگویی تمسخر و طنزآمیز بیان می‌کند.

 

همچنین، اتحادیه قاریان مصر امروز با برپایی نشستی در قاهره، بر جمع‌آوری سریع این کلیپ موهن و تحت تعقیب قراردان صاحب آن از سوی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی مصر به‌ویژه وزارت کشور تأکید کردند.

 

«أبوالعینین شعیشع» رئیس اتحادیه قاریان مصر در این باره گفت: هرکس به این کلیپ گوش‌دهد، او گناهکار است و فردی که این شخص خطاکار را بشناسد و وی را معرفی نکند، شریک این جرم است.

 

وی افزود: هیچ گونه عذرخواهی از این فرد موهن پذیرفته نمی‌شود؛ زیرا این کلیپ اهانت به اسلام و قاریان قرآن کریم است و اتحادیه قاریان مصر به محض شناسایی این شخص موهن، دادخواستی در شکایت از او به مراجع قضایی ارائه خواهد داد.

 

منبع: ایکنا


 
 
سبک هفتم: محمد عبدالعزیز حصان(2003-1928 م.)
نویسنده : سجاد حاجی - ساعت ۱۱:٤٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۳/٧
 

 

 تلاوت این قاری فنان از سبک های کاملا متمایز و بارز در میان شیوه های مختلف تلاوت است. شیوه تلاوت او –که به هیچ کدام از شیوه های قبلی خود شبیه نیست- نوعی تحول در عالم قرائت به حساب می آید. اگر مرحوم مصطفی اسماعیل را به نوعی مجدد اول در لحن تلاوت بدانیم شاید بتوان محمد عبالعزیز حصان را مجدد ثانی در این زمینه نامید و آن چه که بیشترما را بر این نظر استوار می سازد بهره مندی وی از روش های کاملا تحول یافته در به کارگیری نغمه ها و مقامات، خلق ردیف ها و الحان جدید، استفاده از ترکیبات کاملا بی سابقه و قدرت مانور بالای ایشان است. گرچه گفته می شود در ابتدای سال های نخستین تلاوت خود به شدت تحت تاثی مرحوم مصطفی اسماعیل قرار داشته و حتی در عالم خواب نیز بارها وی  را با صدای خود در حال تلاوت قرآن می دیده است اما به مرور به سمت ابداع شیوه ای مستقل که برآمده از خصوصیات ویژه صوتی خودش بوده کشیده شده است.

 

تحلیل تلاوت :

 

 1-دارای صوتی بسیار منعطف و نرم با قدرت مانور و تحریر دهی عالی است. صدای او را باید جزو طبقه اصوات زیر به حساب آورد که به طور تقریبی دارای 13 درجه و اندکی کمتر از 2 اکتاو ارتفاع دارد، اما از نظر قوت و رسایی و دارا بودن طنین خاص و زنگ تاثیرگذار به پای قاریان سل نمی رسد.

 

 2-روش خاص و منحصر به فرد و تبحر وی در وقف و ابتدا که ناشی از کوتاهی نفس اوست از مهمترین ویژگی های تلاوت ایشان است. این روش حتی موضوع پژوهش و بررسی یکی از محققان در رساله دکترا قرار گرفته است.

 

 3-مهمترین خصوصیات لحنی وی را می توان در چند نکته خلاصه کرد:

 

نخست) شروع تلاوت غالبا در مقام راست و اوج گیری از مقام حجاز کار؛

 

دوم) نبود خط سیری منظم و قابل پیش بینی در تلاوت ایشان و تغییر آن بر اساس مواضع مختلف آیات قرآن کریم. این موضوع به دلیل عوامل مختلفی است که مهمترین آنها عبارتند از: تغییرات فروان و بسیار سریع پرده ها و درجلات صوتی؛ استفاده زیاد از ترکیب های بدیع مقامات و نغمات مختلف با یکدیگر همچون ترکیب راست و حجاز کار، بیات و نهاوند، حجاز و نهاوند، راست و سیکا، راست و نهاوند؛ شیوه منحصر به فرد وی در انتقال مقامات که بسیار ناگهانی است اما با این وجود برای شنوندگان عادی یا غیر حرفه ای چندان قابل لمس نیست و بالاخره دنبال کردن خط بیانی ومفهومی  آیات؛ که تمامی این موارد حکایت از دانش و تسلط چشم گیر او نسبت به مقامات و نغمه های عربی دارد.

 

 از مهمترین تلاوت های ایشان می توان سوره های بقره، انعام، رعد، نمل، انبیاء، فاطر، فصلت، حمد، حجرات و ق را نام برد.   


 
 
سبک ششم: عبدالباسط محمد عبدالصمد(1927-1988 م)
نویسنده : سجاد حاجی - ساعت ۱٠:٥۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۳/٧
 

او را باید مهم ترین قاری جهان اسلام از نظر شهرت و وسعت دامنه نفوذ صوت در جهان دانست؛ زیرا صدای هیچ قاری دیگری به اندازه او در بلاد اسلامی و در میان عموم مسلمانان جهان از شهرت و محبوبیت برخوردار نیست. درواقع همین صدا همراه با نفس طولانی و استفاده از آهنگ های ممتد -اما ساده- موجب جذب و گرایش هر شنونده ای می شود. شاید بتوان او را از حیث تاثیرگذاری صوت و لحن، نقطه مقابل مرحوم مصطفی اسماعیل دانست؛ زیرا آن چنان که پیش تر گفتیم تاثیر لحن وی بیشتر از صوت اوست، اما در مورد مرحوم عبدالباسط، قضیه کاملا برعکس است. به همین دلیل، فراوان دیده شده است که قاریان مقلد عبدالباسط که از خصوصیات صوتی مشابه او برخوردار نیستند تاثیر گذاری چندانی بر خاطب ندارند.

تحلیل تلاوت :

 1-صدای او در محدوده اصوات متوسط -BARITON با ارتفاعی کم تر از دو اکتاو (درحدود 12 درجه) می باشد که از قوت، تحریر و انعطاف پذیری متوسط برخوردار است. اما بارزترین ویژگی صوتی او طنین خاص، ملکوتی و کم نظیری است که موجب جذب شیفتگان فراوانی در جهان گردیده است.
 2-هماهنگی صوت، نفس و لحن در تلاوت ایشان به شکلی کاملا مطلوب وجود دارد و موجب آن شده که نگرش و تلقی کاملا تازه ای نسبت به تلاوت قرآن کریم در بلاد اسلامی ایجاد گردد.
 3-خصوصیات لحنی ایشان را می توان این گونه برشمرد:
 -دنبال کرن خط سیر لحنی ساده و کم نوسان در ارائه مقامات که در پاره ای موارد منجر به نقص نغمه گردیده است؛
 -عدم بهره گیری از همه مقامات در تلاوت یا استفاده بسیار اندک از برخی آن ها همچون نهاوند و سیکا؛
 -تاکید بر استفاده بیشتر از ظرفیت های لحنی مقام هایی چون راست و جهارکا برای بیان آیات الهی؛
 -عدم استفاده از جوابات (جواب جواب اصطلاحی) در کلیه مقام ها ونسز درجه غماز در مقام هایی چون حجاز؛
 -عدم کاربرد صعودها و نزول های یک نغمه یا مقام در یک ردیف تلاوت.

 از تلاوت های برجسته و مهم ایشان، تلاوت سوره هایی چون قصارالسور (تکویر، شمس و حمد)، مریم، یوسف، مائده، حج، ابراهیم ، فجر و حشر می باشد.